Trudno obrócić kierownicę? (Oto, co to powoduje)

Odkąd układy wspomagania kierownicy stały się powszechne w latach 60. ubiegłego wieku, kierowcy przyzwyczaili się do skręcania kierownicą bez zastanowienia.

Stało się to tak powszechne, że większość ludzi nigdy nie prowadziła pojazdu bez wspomagania. Dlatego tym bardziej niepokojące jest, gdy układy te ulegają awarii i trudno jest ponownie skręcić kierownicą.

Jeśli masz trudności z kręceniem kierownicą, nie panikuj, wystarczy kilka szybkich napraw, aby pojazd mógł wrócić na drogę. Zacznijmy od najczęstszych przyczyn:

Najczęstszą przyczyną trudności w skręcaniu kierownicą jest uszkodzona pompa wspomagania układu kierowniczego lub pęknięty pasek serpentynowy. Przyczyną może być również niski poziom płynu wspomagania kierownicy, dlatego ważne jest, aby upewnić się, że jego poziom jest prawidłowy. Niskie ciśnienie w oponach również może powodować utrudnione kierowanie pojazdem.

Niewiele jest problemów bardziej niepokojących niż niemożność skręcenia kierownicą. Jeśli więc doświadczasz tego problemu, musisz jak najszybciej go rozwiązać.

Poniżej przedstawiamy bardziej szczegółową listę sześciu najczęstszych przyczyn utrudnionego skręcania kierownicą.

Spis treści pokaż 6 Przyczyny trudności w skręcaniu kierownicą 1. Wadliwa pompa wspomagania układu kierowniczego 2. Uszkodzony pasek serpentynowy 3. Niski poziom płynu wspomagania układu kierowniczego 4. Uszkodzone elementy układu kierowniczego 5. Niskie ciśnienie w oponach 6. Zużyty płyn wspomagania układu kierowniczego Podstawowa awaria mechaniczna Wnioski

6 Przyczyny trudności w skręcaniu kierownicą

1. Wadliwa pompa wspomagania układu kierowniczego

Pompa wspomagania układu kierowniczego jest tym, co sprawia, że wszystko łatwo się kręci, więc jeśli nie działa prawidłowo, trudno będzie skręcić kierownicą. Jeśli problemem jest pompa wspomagania układu kierowniczego, prawdopodobnie usłyszysz wiele głośnych odgłosów pracy silnika.

Pompy wspomagania układu kierowniczego mogą się powoli psuć lub całkowicie zawieść. Jeśli podejrzewasz, że pompa wspomagania układu kierowniczego zaczyna się psuć, należy ją jak najszybciej wymienić, aby nie uległa całkowitej awarii podczas jazdy!

W nowoczesnych samochodach najczęściej stosuje się elektryczną pompę wspomagania układu kierowniczego, która również może ulec awarii.

2. Uszkodzony pasek serpentynowy

W większości modeli samochodów pompa wspomagania układu kierowniczego jest napędzana paskiem, więc jeśli pasek pęknie, silnik nie będzie działał. Bez sprawnej pompy wspomagania kierownicy trudno będzie skręcić kierownicą.

Jeśli jednak problemem jest zerwany pasek serpentynowy, będziesz mieć więcej problemów niż tylko trudności z kręceniem kierownicą. Pasek serpentynowy steruje bowiem także klimatyzacją, wentylatorem silnika, pompą wodną, alternatorem i wieloma innymi elementami!

Jednak pierwszą rzeczą, jaką można zauważyć, jest to, że bardzo trudno jest kierować pojazdem.

3. Niski poziom płynu wspomagania układu kierowniczego

Pompa wspomagania układu kierowniczego potrzebuje płynu do działania. Jest to wprawdzie układ szczelny, ale jeśli dojdzie do jego rozszczelnienia, problemy pojawią się raczej wcześniej niż później. Podobnie jak w przypadku uszkodzonej pompy wspomagania układu kierowniczego, przy niskim poziomie płynu prawdopodobnie usłyszysz odgłosy dochodzące z komory silnika - zwłaszcza podczas skręcania.

Jeśli masz mało płynu, nie możesz po prostu dolać płynu i uznać, że wszystko jest w porządku - gdzieś jest nieszczelność i musisz ją naprawić. Należy pamiętać, że zbyt długa praca pompy wspomagania układu kierowniczego bez wystarczającej ilości płynu może doprowadzić do jej uszkodzenia!

4. Uszkodzone elementy układu kierowniczego

Gdy wszystko działa tak, jak powinno, każdy element ma swobodę ruchu i łatwo jest skręcić kierownicą. Ale jeśli masz pęknięty lub uszkodzony element, musisz wymusić ruch tych elementów poza uszkodzonym obszarem.

Powoduje to dodatkowe obciążenie całego układu i może utrudniać obracanie kołem. Co gorsza, w przypadku użycia siły może dojść do uszkodzenia innych elementów układu, np. pompy wspomagania układu kierowniczego.

5. Niskie ciśnienie w oponach

Niskie ciśnienie w oponach może utrudniać skręcanie kierownicą. Im niższe ciśnienie powietrza, tym trudniej będzie skręcać. Zanim jednak zaczniesz cokolwiek odczuwać, ciśnienie w oponach może być bardzo niskie.

Co więcej, nawet przy bardzo niskim ciśnieniu w oponach, w tym przy przebitej oponie, nadal łatwiej będzie skręcić kierownicą niż w przypadku zerwanego paska zębatego lub uszkodzonej pompy wspomagania kierownicy.

6. Stary płyn wspomagania układu kierowniczego

Płyn wspomagania układu kierowniczego jest taki sam jak każdy inny płyn w silniku. Z wiekiem się psuje i trzeba go wymienić. Okres przydatności płynu do wspomagania układu kierowniczego wynosi zazwyczaj od 70 000 do 100 000 mil, ale prawdopodobnie dopiero po dłuższym czasie zauważysz znaczące zmiany w trudności z kręceniem kierownicą.

Nie oznacza to jednak, że należy zaniedbywać wymianę płynów. Zużyty płyn do wspomagania układu kierowniczego może powodować przedwczesne zużycie pompy wspomagania i innych elementów układu kierowniczego, co może prowadzić do dodatkowych kosztów konserwacji.

Podstawowa awaria mechaniczna

Przekręcenie kierownicy uruchamia proces mechaniczny, który powoduje obrót kół w kierunku, w którym chcemy jechać. Gdy wszystko działa tak, jak powinno, nie trzeba się martwić o nic innego, a samochód działa jak magia.

Ale to, co dzieje się naprawdę, wymaga znacznie więcej pracy. Większość pojazdów ma kolumnę kierownicy, do której przymocowana jest kierownica, a gdy obracasz kierownicą, obracasz właśnie tę kolumnę.

Kolumna ta łączy kierownicę z zębatką. Gdy skręcasz, zębatka przesuwa się w jedną lub drugą stronę, co powoduje skręcanie kół. W skład tego układu wchodzi pompa wspomagania układu kierowniczego, która pomaga popychać zębatkę.

Bez pompy wspomagania kierownicy kierowca musi sam dostarczyć całą siłę potrzebną do skręcenia koła. Jeśli się nie poruszasz, nie jest to łatwe. Starsze samochody miały znacznie większe koła kierownicy, aby pomóc w tym zadaniu, ale nowoczesne pojazdy stały się zależne od układu wspomagania kierownicy, w wyniku czego koła kierownicy zmniejszyły się.

Wniosek

Gdy chcesz skręcić kierownicą, chcesz, aby było to łatwe. Jeśli tylko stanie się to trudne, należy się tym zająć. Przez jakiś czas można sobie z tym poradzić, ale gdy nadejdzie katastrofa i trzeba będzie zjechać z drogi, trzeba to zrobić jak najszybciej.

Ponadto im dłużej zwlekasz, tym bardziej prawdopodobne jest, że uszkodzisz kolejne elementy układu. Naprawa układu kierowniczego nie musi być trudna. Trzeba tylko wiedzieć, gdzie szukać!

Autor

Paweł Michalski

Redakcja ikrosno.pl