Rafał Najdała
Redakcja ikrosno.pl
Nierzadko zdarza się, że z samego rana mamy problem z uruchomieniem samochodu, zwłaszcza gdy akumulator jest rozładowany, a na dworze jest zimno.
W czym jednak może tkwić problem, jeśli samochód trudno jest uruchomić, gdy jest ciepły? Przecież ciepły silnik nie powinien być trudny do ponownego uruchomienia. Zacznijmy od najczęstszych przyczyn:
Najczęstszą przyczyną trudności z uruchomieniem samochodu w stanie ciepłym jest uszkodzenie czujnika położenia wału korbowego lub wałka rozrządu. Może to być jednak również spowodowane zatkanym filtrem powietrza, wadliwym podłączeniem akumulatora, blokadą parowania lub złym połączeniem z masą.
Nie należy jednak zapominać o możliwości uszkodzenia rozrusznika lub układu paliwowego.
Szczegółowo analizujemy wszystkie te możliwości, pomagając Ci ustalić, co poszło nie tak. W naszym artykule znajdziesz też kilka porad, co zrobić, gdy silnik nie chce zapalić.
Spis treści pokaż Przyczyny trudności z uruchomieniem samochodu po rozgrzaniu 1. Uszkodzony czujnik położenia wału korbowego lub wałka rozrządu 2. Zatkany filtr powietrza 3. Blokada oparów 4. Wadliwe podłączenie akumulatora 5. Złe połączenie masy silnika 6. Uszkodzony rozrusznik 7. Problemy z układem paliwowym Co zrobić, gdy samochód nie chce zapalić, gdy jest ciepły? Samochód przegrzany, co teraz?W przypadku awarii czujnika położenia wału korbowego lub wałka rozrządu objawy mogą być najbardziej zauważalne, gdy silnik się rozgrzeje. Oba te czujniki są odpowiedzialne za monitorowanie obrotu danej części i przesyłanie informacji do ECU.
ECU wykorzystuje te informacje do regulacji odpalania świec zapłonowych. Jeśli wystąpi jakakolwiek usterka lub nieprawidłowa komunikacja, mogą wystąpić przerywane problemy, zwłaszcza gdy silnik jest rozgrzany. Wtedy wewnętrzne obwody rozszerzają się, co prowadzi do kolejnych problemów. Jednak po ochłodzeniu silnik może znów pracować normalnie.
Jeżeli czujnik położenia jest niesprawny, należy zauważyć inne objawy. W niektórych przypadkach może to prowadzić do migania kontrolki Check Engine, cofania się zapłonu i nadmiernych wibracji.
ZWIĄZANE: 6 objawów uszkodzonego czujnika położenia wału korbowego
Filtr powietrza to część, którą wymienia się w ramach regularnej konserwacji. Jednak wiele osób zapomina o jego wymianie, dopóki filtr nie zostanie zatkany i wypełniony zanieczyszczeniami.
Gdy filtr powietrza jest w dobrym stanie, zapobiega przedostawaniu się gruzu, kurzu i zanieczyszczeń do silnika. Cząstki te gromadzą się jednak w filtrze i prowadzą do jego zatkania. Gdy odpowiednia ilość powietrza nie może dostać się do komory spalania, można zauważyć obniżoną wydajność silnika, co skutkuje mniejszym przyspieszeniem, przerywanym zapłonem i niskim zużyciem paliwa.
RELATED: 6 objawów zabrudzenia filtra powietrza
Jeśli paliwo odparuje, zanim dostanie się do komory spalania, dochodzi do blokady par. Sytuacja taka ma miejsce, gdy paliwo zaczyna wrzeć w trakcie przemieszczania się do układu wtryskowego.
W tym czasie para miesza się z cieczą i zmniejsza przepływ w silniku. Gorąca pogoda zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia takiej sytuacji, a dodatkowo przewody paliwowe znajdują się w pobliżu gorącego silnika, co dodatkowo zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia blokady par.
W przypadku wystąpienia blokady par, nie tylko będziesz miał problemy z uruchomieniem silnika, ale także zauważysz brak mocy i możesz doświadczyć problemów z zgaśnięciem silnika. Aby uruchomić samochód z blokadą par, można spróbować położyć na kilka minut worek z lodem na przewodach paliwowych.
Gdy samochód wibruje, akumulator może przemieszczać się w uchwycie. Z czasem może dojść do poluzowania połączeń z akumulatorem. Dodatkowo może pojawić się korozja, która jeszcze bardziej osłabia połączenie.
W niektórych przypadkach problemy związane z brakiem połączenia są bardziej widoczne, gdy silnik jest gorący. Mogą wystąpić nie tylko problemy z uruchomieniem silnika, ale także z akcesoriami elektrycznymi.
Połączenie masy jest niezbędne do zapewnienia prawidłowej pracy silnika. Gdy połączenie jest poluzowane lub skorodowane, może wystąpić zwiększona rezystancja obwodu.
Może to mieć wpływ na układ rozruchowy, ale także na inne podzespoły. Można zauważyć, że podzespoły elektryczne zachowują się dziwnie lub mogą wystąpić problemy ze skrzynią biegów. Aby rozwiązać tę sytuację, należy wykonać test spadku napięcia na masie silnika za pomocą multimetru.
Powiązane: 6 objawów uszkodzonego paska uziemienia
Wewnątrz rozrusznika znajduje się silnik, który z czasem może ulec zużyciu. Gdy silnik się rozgrzeje, może to spowodować, że uszkodzony rozrusznik przestanie działać.
W silniku rozrusznika znajduje się komutator z pierścieniem ślizgowym i szczotki węglowe, które są potrzebne do przesyłania prądu do uzwojeń. Gdy części te ulegają zużyciu, w silniku pojawia się większy opór, co jest jeszcze większym problemem, gdy wzrasta opór elektryczny.
Gdy silnik ulegnie awarii, można usłyszeć brzęczenie silnika, głośne kliknięcie przy próbie uruchomienia silnika lub odgłos szlifowania. Przeprowadzenie testu spadku napięcia powinno umożliwić określenie, czy rozrusznik uległ awarii.
RELATED: 5 objawów złego rozrusznika
Gdy odpowiednia ilość paliwa nie może dostać się do komory spalania, może to być spowodowane przez dowolną liczbę problemów z układem paliwowym. Może to być poważniejszy problem, taki jak regulator ciśnienia paliwa lub nieszczelny wtryskiwacz paliwa. Nie należy również zapominać o możliwości uszkodzenia tłumika ciśnienia paliwa.
W przypadku tych części wszystko może wydawać się normalne, dopóki silnik się nie rozgrzeje. Objawy występują najczęściej, gdy przewody paliwowe nagrzeją się.
Natychmiast po zauważeniu jakichkolwiek problemów z działaniem silnika należy rozpocząć poszukiwanie przyczyny. Otwórz maskę silnika i sprawdź najpierw połączenia akumulatora. Jest to jeden z najprostszych problemów do rozwiązania, więc warto zacząć od tego miejsca.
Jeśli zaświeci się kontrolka Check Engine, możesz użyć skanera kodów, aby znaleźć usterkę. Ponadto, jeśli uważasz, że wtryskiwacze paliwa mogą być zatkane, nie zaszkodzi najpierw wypróbować środek do czyszczenia wtryskiwaczy paliwa. Ta tania alternatywa jest o wiele lepsza niż konieczność wymiany wtryskiwaczy.
Jeśli Twój samochód przegrzał się i teraz nie odpala, problemy mogą być poważniejsze niż te, które opisaliśmy. Gdy silnik się przegrzewa, blok silnika i głowica cylindra wypaczają się, co może prowadzić do braku kompresji i uszkodzenia zaworów, a to z kolei może uniemożliwić uruchomienie samochodu.
Do przegrzania dochodzi zwykle z powodu niskiego poziomu płynu chłodzącego lub nieszczelności. Może się to również zdarzyć w przypadku załamania się przewodów, zatkania chłodnicy, awarii pompy wodnej lub uszkodzonego wentylatora. Jednak przyczyną wzrostu temperatury może być także wadliwy termostat i uszkodzony pasek napędowy.
Jedynym sposobem na przywrócenie samochodu do ruchu drogowego jest naprawienie szkód powstałych w wyniku przegrzania silnika i rozwiązanie problemu, który spowodował je w pierwszej kolejności. Może się okazać, że naprawa może być bardzo kosztowna, w zależności od tego, jak duże są uszkodzenia.
Redakcja ikrosno.pl
Gratka dla fanów motoryzacji
Z nami doprowadzisz swój samochód do perfekcyjnego wyglądu
Sprawdź koniecznie