6 Symptomy luźnego paska alternatora (i koszt wymiany)

Nie ma znaczenia, czy posiadasz samochód od kilku lat czy od kilkudziesięciu; prawdopodobnie słyszałeś już o luźnym pasku alternatora.

Ale skąd wiadomo, kiedy nadszedł czas, aby go dokręcić lub wymienić? Czy jest to w ogóle możliwe we wszystkich modelach samochodów?

W tym artykule omówimy objawy poluzowania lub uszkodzenia paska alternatora, lokalizację i koszt wymiany. Zacznijmy od krótkiego omówienia objawów, których należy szukać:

Najczęstszym objawem poluzowanego paska alternatora jest zapalenie się lampki ostrzegawczej akumulatora na desce rozdzielczej. Często można również usłyszeć piszczenie paska, gdy silnik jest zimny. Jeśli reflektory migoczą lub układ kierowniczy jest ciężki, może to być również spowodowane poluzowanym paskiem.

Pasek alternatora zasila nie tylko alternator, ale także wiele innych części w komorze silnika. W związku z tym jego poluzowanie może spowodować awarię wielu elementów.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista 6 najczęstszych objawów poluzowania lub uszkodzenia paska alternatora:

Spis treści pokaż Objawy luźnego lub uszkodzonego paska alternatora 1. Lampka ostrzegawcza akumulatora / alternatora 2. Piszczący odgłos przy zimnym silniku 3. Ciężki lub szarpiący układ kierowniczy 4. Migoczące lub przyciemnione światła 5. Nagłe zatrzymanie 6. Padnięty akumulator Dokręcić go czy wymienić? Lokalizacja paska alternatora Koszt wymiany paska alternatora

Objawy luźnego lub uszkodzonego paska alternatora

1. Lampka ostrzegawcza akumulatora / alternatora

Ponieważ alternator lub pasek serpentynowy jest zasilanie alternatora, to oczywiście powoduje, że alternator będzie walczyć, gdy pasek jest luźny. W większości modeli samochodów na desce rozdzielczej znajduje się lampka ostrzegawcza akumulatora, która zapala się, gdy wystąpi problem z układem ładowania.

Gdy pasek alternatora jest poluzowany, alternator nie będzie obracał się z optymalną prędkością, co może spowodować spadek napięcia ładowania, a w konsekwencji zapalenie się lampki ostrzegawczej.

ZALEŻNE: 8 przyczyn zapalania się kontrolki akumulatora samochodowego podczas jazdy

2. Piszczący odgłos na zimno

Prawdopodobnie słyszałeś, że wiele starszych modeli samochodów ma naprawdę wysoki hałas podczas uruchamiania zimnego silnika, który powoli zanika, gdy silnik staje się cieplejszy.

Jest to spowodowane głównie luźnym paskiem alternatora, który w niskich temperaturach staje się bardziej śliski i mokry, co powoduje wysoki dźwięk, gdy ślizga się po alternatorze.

Jeśli po uruchomieniu samochodu przez kilka sekund słychać wysoki dźwięk, zdecydowanie nadszedł czas na sprawdzenie paska alternatora. Jeśli pasek jest zawsze luźny, może występować ciągły hałas o wysokim tonie.

3. Ciężki lub szarpiący układ kierowniczy

Jak już wcześniej wspomniałem, pasek alternatora lub pasek serpentynowy zasila alternator i inne elementy, takie jak pompa wspomagania układu kierowniczego. Niektóre modele samochodów mają oddzielne paski dla alternatora i pompy wspomagania układu kierowniczego, ale większość używa tego samego.

Oznacza to, że gdy pasek alternatora może również spowodować, że pompa wspomagania układu kierowniczego nie będzie działać prawidłowo, co można rozpoznać po tym, że układ kierowniczy będzie pracował zbyt ciężko.

4. Migające lub przyciemnione światła

Gdy alternator ładuje akumulator samochodu, dostarcza mu napięcie około 14,5 V. W stanie spoczynku akumulator samochodu ma przeważnie napięcie około 12-12,5 V. Jeśli alternator nie działa prawidłowo z powodu ślizgającego się lub poluzowanego paska alternatora, napięcie również będzie powodować skoki i spadki.

Takie zmiany napięcia można rozpoznać, patrząc na reflektory lub inne podzespoły elektroniczne. Można zauważyć, że światło staje się ciemniejsze lub jaśniejsze, a w niektórych przypadkach można również zauważyć pulsowanie światła.

5. Nagłe zgaśnięcie silnika

Jeśli jechałeś bardzo daleko z luźnym lub ślizgającym się paskiem alternatora, może to być tak poważne, że podzespoły elektroniczne będą pobierać więcej mocy, niż alternator jest w stanie wytworzyć.

Spowoduje to całkowite zatrzymanie samochodu, a Ty utkniesz na bezdrożach, ponieważ nie ma szans na ponowne uruchomienie samochodu, gdy akumulator jest całkowicie rozładowany.

RELATED: 6 objawów uszkodzonego alternatora

6. Obumarły akumulator

Jeśli pasek alternatora jest trochę luźny, może on ładować akumulator samochodu, ale nie wystarczająco dobrze. Jest to najbardziej zauważalne podczas próby uruchomienia samochodu. Jeśli przy rozruchu słychać dźwięk wydechu, może to być oznaką poluzowanego paska alternatora.

Jeśli jego stan jest wystarczająco zły, może nawet spowodować całkowity rozładowanie akumulatora przy następnej próbie uruchomienia samochodu.

Dokręcić czy wymienić?

Aby ustalić, czy pasek alternatora należy wymienić, czy dokręcić, należy go obejrzeć. Jeśli ma pęknięcia lub wygląda na bardzo suchy, zdecydowanie nadszedł czas na wymianę paska alternatora.

Kupując nowy pasek, należy porównać go ze starym, aby upewnić się, że ma taką samą długość, ponieważ wiele modeli samochodów może mieć różne długości pasków w zależności od wyposażenia, np. wspomagania układu kierowniczego, klimatyzacji itp.

Podczas dokręcania nowego paska alternatora należy upewnić się, że nie jest on zbyt mocno napięty. Spowoduje to skrócenie jego żywotności, a nawet może doprowadzić do uszkodzenia łożysk w takich elementach, jak alternator czy pompa wspomagania układu kierowniczego.

W większości nowszych modeli samochodów stosowany jest automatyczny napinacz paska, więc poluzowanie się paska jest dość rzadkie. Jednak może się zdarzyć, a jeśli masz luźny pasek w samochodzie z automatycznym napinaczem paska, należy upewnić się, że wymiana napinacza podczas wymiany paska alternatora.

Położenie paska alternatora

Pasek alternatora znajduje się z przodu silnika. Nie jest to tożsame z przodem samochodu, ponieważ w wielu modelach samochodów silnik może być zamontowany z boku.

W większości modeli samochodów znalezienie paska alternatora jest dość proste, wystarczy poszukać paska biegnącego wokół różnych kół, a najprawdopodobniej go znajdziesz.

W niektórych modelach samochodów pasek może być umieszczony dość nisko w komorze silnika i blisko karoserii, co utrudnia jego dostrzeżenie z góry. W takim przypadku może być konieczne podniesienie samochodu i sprawdzenie go od spodu.

Koszt wymiany paska alternatora

Średni koszt wymiany paska alternatora wynosi od 50 do 300 USD, w zależności od modelu samochodu. Pasek alternatora kosztuje 20-100 USD, a jego wymiana wymaga 30-200 USD robocizny.

Pasek alternatora jest często dość tani, więc jeśli wiesz, aby wymienić i dokręcić go samodzielnie, na pewno można zaoszczędzić trochę pieniędzy.

Jak już wcześniej wspomniałem, w większości nowoczesnych modeli samochodów stosowany jest automatyczny napinacz paska, a jeśli w którymś z tych modeli pasek jest luźny, należy wymienić napinacz. Napinacze te są często nieco droższe, a za nowy można zapłacić od 30 do 150 dolarów.

Alternator może być zamontowany bardzo blisko karoserii samochodu, przez co dostęp do niego jest bardzo trudny. W niektórych modelach samochodów, aby prawidłowo do niego dotrzeć, trzeba nawet podnieść lub obniżyć silnik.

Autor

Mariusz Kulczycki

Redakcja ikrosno.pl