6 symptomów uszkodzonego pojemnika na węgiel drzewny (i koszt wymiany)

Kanister na węgiel drzewny, znany również jako kanister EVAP, jest prawdopodobnie czymś, o czym słyszałeś wcześniej, ale nigdy nie włożyłeś wiele wysiłku w zrozumienie, czym jest.

Awaria kanistra na węgiel drzewny nie zdarza się często i często jest on ukryty pod samochodem, więc nie jest to aż tak dziwne, że czasem się o nim zapomina.

Ale co się właściwie dzieje, gdy ta dziwna część ulegnie awarii i ile to będzie kosztować? Przyjrzyjmy się typowym objawom, których należy szukać:

Najczęstszym objawem uszkodzenia kanistra na węgiel drzewny jest zapalenie się kontrolki "check engine" na desce rozdzielczej. Mogą również wystąpić trudności z napełnieniem zbiornika paliwa na stacji benzynowej bez robienia bałaganu. Można również usłyszeć syczący dźwięk podczas otwierania korka zbiornika paliwa.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów uszkodzenia kanistra z węglem drzewnym:

Zawartość Pokaż Objawy uszkodzonego pochłaniacza pary z węgla drzewnego 1. Włączona kontrolka Check Engine 2. Problemy z napełnianiem zbiornika paliwa 3. Syczący odgłos po otwarciu korka zbiornika paliwa 4. Zapach paliwa 5. Niezaliczenie testu emisji spalin 6. Nadmierne zadymienie spalin Funkcja pojemnika na węgiel drzewny Umiejscowienie pojemnika na węgiel drzewny Koszt wymiany pochłaniacza węgla drzewnego

Objawy uszkodzenia pochłaniacza pary z węgla drzewnego

1. Włączona kontrolka Check Engine

Jednostka sterująca silnika stale monitoruje wszystkie czujniki w silniku samochodu, a jeśli jeden z nich ulegnie awarii, zapisuje kod usterki i wyświetla kontrolkę "check engine" na desce rozdzielczej, aby powiadomić użytkownika, że coś jest nie tak, jak być powinno.

Dokładnie to samo może się stać, jeśli uszkodzeniu ulegnie filtr węglowy. Układ EVAP jest układem zamkniętym, który musi utrzymywać określone ciśnienie. Jeśli jednostka sterująca pracą silnika zauważy, że w układzie występuje nieszczelność lub jest on zatkany, zapali się kontrolka check engine.

Aby dokładnie poznać przyczynę świecenia lampki kontrolnej silnika, należy użyć skanera diagnostycznego do sprawdzenia kodów usterek.

2. Problemy z napełnianiem zbiornika paliwa

Spaliny przechodzą przez filtr z węglem drzewnym, a jeśli filtr jest zatkany, spaliny będą miały trudności z przedostaniem się do zbiornika, co spowoduje powstanie wysokiego ciśnienia w zbiorniku paliwa.

To samo dotyczy tankowania samochodu. Paliwo wpływa do zbiornika, a więc gazy i powietrze muszą z niego wypłynąć.

Jeśli kanister na węgiel drzewny lub przewód odpowietrzający opary paliwa są zatkane, powietrze nie będzie mogło wydostać się na zewnątrz po wlaniu paliwa - a to spowoduje zamknięcie dyszy węża paliwowego, a nawet może spowodować wylanie się paliwa wszędzie poza zbiornikiem paliwa.

3. Syczący odgłos po otwarciu korka zbiornika paliwa

Z tego samego powodu, o którym wspomnieliśmy wcześniej, gdy zatkany jest filtr węglowy, w zbiorniku paliwa powstaje wyższe niż zwykle nadciśnienie lub podciśnienie.

Jest to najbardziej zauważalne podczas tankowania samochodu, gdy po otwarciu korka zbiornika paliwa słychać, że z lub do zbiornika paliwa uchodzi dużo powietrza, co powoduje syczenie.

Niewielkie zaniżenie lub zawyżenie ciśnienia w zbiorniku paliwa jest w porządku - ale jeśli wydaje się, że jest ono dużo większe niż zwykle, prawdopodobnie masz problem z układem EVAP.

4. Zapach paliwa

Jeżeli kanister z węglem drzewnym ma pęknięcie w korpusie, może to spowodować, że kanister straci zgromadzone w nim opary paliwa. Uszkodzony korpus kanistra może spowodować, że opary paliwa, zamiast być przechowywane w kanistrze przed wysłaniem ich przez rurę odpowietrzającą i zawór odmulający, zostaną uwolnione do atmosfery.

Opary paliwa mają silny zapach, który jest wyczuwalny podczas pracy silnika, a także po jego wyłączeniu.

Jeśli zauważasz silny zapach paliwa w swoim pojeździe, nawet gdy nie pracuje, dobrym początkiem procesu diagnostycznego jest sprawdzenie kanistra z węglem drzewnym.

5. Niezaliczenie testu emisji spalin

W wielu krajach i stanach co roku przeprowadzane są testy emisji spalin, które należy zdać, aby samochód mógł legalnie poruszać się po ulicach. Podczas takiego badania sprawdzany jest poziom emisji spalin, aby upewnić się, że spaliny wydobywające się z układu wydechowego spełniają wymagania przepisów.

Jeśli kanister paliwa jest uszkodzony, może powodować nieprawidłowe tankowanie silnika, a w rezultacie negatywny wynik badania emisji spalin.

Może to być trudne do wykrycia, ponieważ kanister paliwa zazwyczaj działa w sposób pasywny. Można spróbować odciąć przewód odpowietrzający kanistra i sprawdzić, czy ma to wpływ na emisję spalin. Jeśli tak, oznacza to, że kanister paliwa jest uszkodzony i należy go wymienić, aby pojazd spełniał wymogi przepisów dotyczących emisji spalin.

6. Nadmierne dymienie z wydechu

Podobnie jak w przypadku każdej usterki w pojeździe, która powoduje nieprawidłowe zasilanie silnika paliwem, spaliny często wydzielają różne kolory dymu, w zależności od tego, co jest przyczyną usterki. Jeśli spaliny zaczynają nadmiernie dymić, może to oznaczać, że w silniku jest nieprawidłowe paliwo.

Nieprawidłowe tankowanie może być spowodowane tym, że pochłaniacz węgla drzewnego nie działa zgodnie z jego przeznaczeniem. Chociaż rzadko się zdarza, aby Kanister z węglem drzewnym powodował nadmierne dymienie, błędem byłoby stwierdzenie, że nigdy się to nie zdarza!

Łatwym testem jest odcięcie rury odpowietrzającej pochłaniacz węgla drzewnego i sprawdzenie, czy dym się zmienia. Jeśli tak, to również wskazywałoby to na usterkę pochłaniacza.

Działanie pochłaniacza węgla drzewnego

Działanie pochłaniacza węgla drzewnego lub pochłaniacza oparów polega na pochłanianiu oparów, które powstają jako produkt uboczny paliwa znajdującego się w zbiorniku. Zamiast wypuszczać te spaliny do atmosfery - co nie jest zbyt przyjazne dla środowiska - są one pochłaniane przez pochłaniacz węgla drzewnego. Węgiel drzewny w kanistrze został zaprojektowany tak, aby był wyjątkowo chłonny, dzięki czemu jest szczególnie skuteczny w pochłanianiu oparów wydzielanych przez paliwo.

W miarę upływu czasu opary te gromadzą się w kanistrze, który osiąga punkt, w którym musi je uwolnić. Uwolniona para jest przepuszczana przez przewód odpowietrzający i zawór oczyszczający kanistra do silnika, gdzie ulega spaleniu.

Położenie kanistra na węgiel drzewny

Kanister na węgiel drzewny lub kanister na opary zwykle znajduje się pod samochodem, często bardzo blisko zbiornika paliwa. Często jest on ukryty pod plastikowymi osłonami, więc jego zlokalizowanie może być trudne. Czasami może być również umieszczony w komorze silnika, zwłaszcza w samochodach europejskich.

Umiejscowienie kanistra na węgiel drzewny może się jednak znacznie różnić w zależności od marki/modelu samochodu.

Warto zauważyć, że w niektórych europejskich markach znalazłem te kanistry w nadkolach.

Jeśli masz trudności z jego odnalezieniem, lokalny dealer powinien być w stanie podać lokalizację podzespołu.

Koszt wymiany pojemnika na węgiel drzewny

Średni koszt wymiany kanistra na węgiel drzewny wynosi od 130 do 300 USD, w zależności od modelu samochodu. Koszt pochłaniacza oparów węgla drzewnego wynosi od 80 do 150 USD. Koszt robocizny wynosi od 50 do 150 USD.

Szanse na wymianę kanistra paliwa są bardzo małe, ale na pewno się zdarzają, jeśli masz samochód z dużym przebiegiem.

Sam pochłaniacz węgla drzewnego jest często stosunkowo tani, można go często znaleźć w cenie około 100 dolarów.

Wymiana jest często dość łatwa, a czasami można ją wykonać w ciągu godziny, posiadając podstawową wiedzę. W niektórych samochodach jest on bardzo źle umiejscowiony, dlatego przed wymianą należy go sprawdzić.

Autor

Mariusz Kulczycki

Redakcja ikrosno.pl