Rafał Najdała
Redakcja ikrosno.pl
Jeśli Twój silnik sprawia wiele problemów, być może nadszedł czas na jego przebudowę. Nie jest to jednak krok, który wiele osób podejmuje lekkomyślnie, zwłaszcza gdy weźmie się pod uwagę koszty przebudowy silnika.
Przeciętnie odbudowany silnik kosztuje od 2000 do 4500 dolarów. Cena zależy od typu samochodu i miejsca, w którym zostanie on odbudowany. Jednak koszt ten jest znacznie niższy od kosztu, jaki trzeba ponieść w przypadku montażu nowego silnika.
Omawiamy czynniki wpływające na koszt przebudowy silnika. Pokazujemy również kilka oznak, że może to być czas, aby rozważyć tę naprawę.
Spis treści show Czynniki wpływające na koszt przebudowy silnika 1. Marka/model samochodu 2. Potrzebne części 3. Lokalizacja przebudowy Oznaki, że czas na przebudowę silnika 1. Grzechotanie/stukanie 2. Klekotanie 3. Mieszanie się chłodziwa z olejem 4. Zatarty silnik 5. Gęsty dym z wydechu Przebudowa a wymiana silnika Jak przebudowuje się silnik?Rodzaj samochodu, którym jeździsz, ma ogromny wpływ na koszt przebudowy silnika. Jeśli jeździsz samochodem z małym, czterocylindrowym silnikiem, wydasz znacznie mniej niż w przypadku dużego V8.
Na przykład, można wydać tylko 2000 dolarów. Nie tylko potrzeba mniej części, ale także mniej pracy.
W przypadku zwykłej odbudowy konieczna będzie wymiana łożysk i uszczelek. Jeśli nie ma innych poważnych uszkodzeń, może to wystarczyć do powrotu na drogę.
Jednak poważne problemy mogą szybko zwiększyć koszty. Na przykład, jeśli silnik ma uszkodzony wał korbowy lub głowica cylindra jest nie do naprawienia, można szybko wydać znacznie więcej pieniędzy. W pewnym momencie może się okazać, że zamiast tego warto pomyśleć o wymianie silnika.
Cena naprawy na wsi będzie o wiele niższa niż w dużym mieście. Ponadto należy zastanowić się nad rodzajem warsztatu, do którego się udajemy.
Jeśli przebudowę silnika przeprowadza przyjaciel kuzyna, wydasz mniej niż w przypadku wizyty w specjalistycznym warsztacie. Biorąc pod uwagę, że przebudowa silnika potrwa od dziesięciu do dwudziestu godzin, duża część rachunku jest przeznaczona na robociznę. Nawet 25 dolarów różnicy na godzinę może szybko się sumować, ale czy jesteś gotów wymienić doświadczenie na niższą cenę?
Gdy silnik zaczyna wydawać stukające lub grzechoczące dźwięki, wiadomo, że czekają nas poważne kłopoty. Oba te dźwięki wskazują na poważne problemy.
Należy uważnie przysłuchać się pracy silnika na biegu jałowym. Jeśli odgłosy są słabo słyszalne, być może uda się jeszcze naprawić problem. Dopuszczenie do pogorszenia się sytuacji oznacza jednak tylko kłopoty. Jeśli łożyska się zużyją lub pęknie jakiś element wewnętrzny, konieczna może być przebudowa silnika.
RELATED: 7 odgłosów pracy silnika, których nie należy ignorować (i co one oznaczają)
Czy słyszysz klekotanie przy naciskaniu pedału gazu? Tłoki mogą się zbyt mocno poruszać wewnątrz cylindrów. Mechanicy określają ten stan jako uderzenie tłoka. Jeśli od razu przystąpisz do naprawy, być może uda Ci się uniknąć przebudowy silnika, ale nie chcesz czekać.
Dźwięk ten może jednak wystąpić także w przypadku zerwania paska lub łańcucha rozrządu. Aby zmniejszyć koszty naprawy, należy zlecić kontrolę silnika przy pierwszych oznakach problemów.
ZWIĄZANE: Co to jest uderzenie tłoka? (i dlaczego występuje)
Nigdy nie ma powodu, aby widzieć płyn chłodzący w oleju lub odwrotnie. Jeśli się mieszają, oznacza to, że mamy do czynienia z wewnętrzną usterką, z którą należy się uporać.
W większości przypadków obecność mieszaniny tych dwóch płynów oznacza pęknięcie uszczelki głowicy. Może jednak również wskazywać na uszkodzony cylinder lub pęknięcie bloku silnika. Wszystkie trzy przypadki wymagają poważnej naprawy silnika. Zdarza się jednak, że naprawa przepalonej uszczelki głowicy nie wymaga przebudowy całego silnika, ale i tak może być dość kosztowna.
RELATED: Olej w zbiorniku płynu chłodzącego? (Czy należy się martwić?)
Jeśli silnik nie daje się uruchomić, pierwszą myślą nie jest zatarcie silnika. Myślisz raczej o wymianie akumulatora lub sprawdzeniu usterek układu zapłonowego. Może to być jednak zatarty silnik, zwłaszcza jeśli o niego nie dbano.
Przy próbie uruchomienia samochodu z zatartym silnikiem nic się nie dzieje. Jednak wszystkie układy elektroniczne będą działać normalnie. Zamiast tego rozrusznik po prostu kliknie po przekręceniu kluczyka. Z silnika może być również wyczuwalny zapach spalenizny.
Czasami pierwszym sygnałem, że do komór spalania przedostał się olej lub płyn chłodzący, jest gęsty dym wydobywający się z rury wydechowej. Jeśli dym ma kolor niebieski, mamy do czynienia z przenikaniem oleju, natomiast biały dym oznacza, że płyn chłodzący dostaje się tam, gdzie nie powinien.
Najprawdopodobniej pękła uszczelka głowicy lub blok silnika jest pęknięty. Tak czy inaczej, czeka Cię wysoki rachunek za naprawę silnika.
ZWIĄZANE: Silnik z krótkim blokiem a silnik z długim blokiem (jaka jest różnica?)
Bardziej atrakcyjne może wydawać się założenie nowego silnika w pojeździe. Przecież w takim silniku będą wszystkie nowe części i będzie on objęty gwarancją fabryczną. Silnik będzie działał tak samo, jak wtedy, gdy samochód był nowy, co zapewni mu dużo dłuższą żywotność.
W przypadku fabrycznie nowego silnika należy liczyć się z wyższą ceną. Wydatki będą wyższe niż w przypadku silnika przebudowanego, jeśli nie wyższe. Niektóre silniki o większej mocy mogą kosztować nawet ponad 10 000 USD, co może przewyższać wartość pojazdu.
Z drugiej strony, silnik po regeneracji jest całkowicie wyremontowany, aby zapewnić mu dłuższą żywotność. Zostaje on rozebrany na części i sprawdzony pod kątem uszkodzeń. Wszystko, co jest uszkodzone, jest odnawianie, naprawiane lub wymieniane na nowe elementy. Jest to po części to samo, co w przypadku nowego silnika.
Przebudowa silnika wymaga pewnej wiedzy fachowej. Nie można oddać pojazdu do byle jakiego warsztatu. Trzeba też zaufać mechanikowi, który będzie się nim zajmował. Nie chcesz przecież wydać mnóstwa pieniędzy, a potem mieć awarii silnika z powodu niewłaściwie wykonanej naprawy.
Opcją jest także silnik regenerowany. Nie jest on wprawdzie nowy, ale wszystko w jego wnętrzu zostało wymienione, więc działa w stanie fabrycznym. Takie silniki mogą kosztować więcej niż silnik odbudowany, ale są bardziej opłacalne niż nowy silnik fabryczny.
RELATED: Naprawiać czy wymieniać stary samochód? (8 rzeczy do rozważenia)
Przebudowany silnik wymaga usunięcia i wymiany wszystkich wadliwych części. Proces ten wygląda inaczej w każdym silniku, w zależności od tego, jaki jest problem. Ogólnie rzecz biorąc, oto czynności wykonywane przez mechanika.
Przed podjęciem decyzji o wykonaniu jakichkolwiek prac należy zapytać mechanika, w jaki sposób przebudowa silnika jest przeprowadzana w jego warsztacie. Ważne jest, aby użytkownik czuł się komfortowo w związku z wykonywanymi pracami.
Redakcja ikrosno.pl
Gratka dla fanów motoryzacji
Z nami doprowadzisz swój samochód do perfekcyjnego wyglądu
Sprawdź koniecznie